Program falak / astronomi yang awesome

Assalamualaikum :)
Pada tarikh 25-27 Februari, aku pergi ke pusat dakwah Paroi (takde la jauh sangat) ada sebuah program falak atau nama lainnya astronomi. Macam-macam informasi yang aku belajar kat sana ,macam cara nak tahu arah kiblat, cara nak guna teleskop ,macam2 la! Yang best nye,smuannya FREE .Hehe :)
Desas-desus mengatakan cuti bulan 3 (yang seminggu cuti tu) akan ada lagi program ni ,yang melibatkan penyertaan 40 org stiap skolah (banyak tuh).yang masa aku pegi hanya 4-6 orang setiap skolah. Beza sangat,kali ini diorang nak buat secara skala besar supaya dapat bagi pendedahan yang meluas tentang ilmu falak/astronomi ni kepada pelajar2.sebab lain mungkin diorang banyak duit ,tula nak buat besar-besaran (kata ustaz aku la , haha.
Jadi sesiapa yang berminat nak masuk program ni leh la bagi nama kat aku okay. Sebenarnya, memang best program ni ,rugi kalau korang tak sertai ,kalau tak nak ,tak kan nak paksa kan?
Setelah aku balik dari program ni, dulu takde lah tengok langit sangat ,skrang boleh lah dikatakan selalu jugak (yeke? XD) , kalau perhatikan kat langit tuh,bintang dah tak terang macam dulu lagi,nak tahu sebab apa? Sebab skrang ni dunia dah makin maju, teknologi dah canggih,lampu dah macam-macam style ada,jadi lampu-lampu ni lah yang menyebabkan bintang tak kelihatan,sebab SINARAN CAHAYA LAMPU TELAH MENYINARI LANGIT DAN MEMBUAT CAHAYA BINTANG MENJADI SAMAR.inilah dinamakan light pollution ! Tula serba sikit yang aku belajar kat sana ,hoho.
Ape-ape pun,memang best la program ni.kalau ada banyak kali pun memang aku nak pergi :)
Sekian

No comments: