Tips Blogwalking Yang Berkesan Bahagian 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :)

2 hari yang lepas, aku ada berkongsi tips blogwalking yang berkesan bahagian 1. Sudah baca ke belum? Sudah pratikkan ke belum? Kalau sudah, adakah pengunjung blog anda semakin meningkat hari demi hari? Kalau tidak, there must be something wrong somewhere, hehe. Jadi, mari kita teruskan dengan tips blogwalking yang kedua iaitu:
2. Tinggalkan jejak di shoutmix/chatbox

Yang ini memang ramai blogger telah pratikkan, tetapi tahukah anda cara meninggalkan jejak di shoutmix/chatbox yang berkesan supaya ramai orang yang berminat untuk ke blog anda?

(i) Perkara asas sewaktu mengisi ruangan URL di shoutmix ataupun chatbox, jangan lupa letak http:// di awal URL. Contoh:
http://zakwanzain.com
Jika anda tertinggal http://,  nama anda tidak akan dapat diklik oleh orang lain.

(ii) Sebut nama pemilik blog terbabit sewaktu meninggalkan jejak di shoutmix/chatbox. Ini akan membuatkan pemilik blog berasa istimewa kerana ada orang yang mengenalinya.

(iii) Buat ayat yang menarik dan kreatif sewaktu menulis pesanan di shoutmix/chatbox. Jika ayat yang anda tulis adalah lain daripada yang lain, sudah semestinya orang akan tertarik untuk ke blog anda. Setuju atau tidak? Kalau tak setuju, tak nak lah kawan >.<


(iv) Jangan menipu sewaktu menulis pesanan di shoutmix/chatbox. Contoh situasi, anda meninggalkan pesanan di shoutmix menyatakan ''u follow blog i, i follow blog u balik". Selepas mereka follow blog anda, anda pula tidak menunaikan janji. Nak di-cop sebagai blogger penipu ke? Silap hari, blogger yang tak puas hati tu buat entri khas mengenai anda a.k.a si blogger penipu. Mahu perkara ini berlaku terhadap anda?


Contoh situasi yang kedua, anda meninggalkan pesanan "klik nama saya untuk lihat fakta menarik mengenai youtube". Sewaktu orang lain klik pada nama anda, iklan Churpchurp pulak yang keluar. Perghhh, free-free dapat duit haram! Makan-minum lah kau dengan duit haram tu! >.<


(v) Nyatakan pendapat anda mengenai design blog terbabit. Blogger memang suka orang lain memberi pendapat terhadap blog miliknya. Berikankan lah pendapat anda samada pujian atau penambahbaikan yang perlu dibuat di blog terbabit. Pendapat biarlah jujur dan ikhlas dari hati yang suci ye, hoho ^.^

Panjang lebar aku menghuraikan tips blogwalking yang kedua ini iaitu meninggalkan jejak di shoutmix/chatbox. Apa yang aku harap ialah semoga korang mengamalkan tips ini dan berjaya memperoleh trafik/pengunjung yang lebih ramai dari sebelumnya.
Peace (Y)

5 comments:

Razil Tahir said...

tp nak tgglkan jejak n puji-puji pun kena la ikhlas betul tak? XD

Hazwan said...

nice sharing zakwan

Mohd Zakwan Zain said...

Razi : ya.. betul tu :D

Hazwan Arif: thanks :)

Azzarina Shukor said...

aq x pernah lak terpk nak buat ape yg ko cakap...next time aq buat lah

AmirahSM said...

kalau sy tgl jejak kat cni..akan g kat blog sy x?? ;p