Kenapa Ada Manusia Yang Tetap Kurus Walaupun Makan Banyak?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :)

Seperti hari-hari yang lain, aku akan berada di muka buku 5-6 jam sehari atau lebih. Pergh, memang bosan lah asyik tatap benda yang sama je! Sewaktu aku tengok-tengok news feeds di muka buku aku, status ini telah menangkap perhatian aku :


Ayeem Ayam, blogger serba kreatif telah menyatakan ketidak-puasan hatinya terhadap orang yang makan banyak tapi tetap kurus! Ehem2, aku memang terasa sebab aku makan banyak jugak (.....) tapi badan tetap maintain kurus. Tapi Ayeem, aku tahu kau cemburu sebab kau makan banyak tapi berat badan naik? Betul tak Ayeem? Kejamnya aku, suka hati je cakap orang gemuk.  haha

Setelah aku melakukan sedikit kajian melalui laman carian Google, sebenarnya ada beberapa sebab kenapa sesetengah orang itu walaupun makan banyak, tetapi badan tetap kurus. Nak tahu kenapa?

1. Genetik 
Faktor genetik memiliki peranan sekitar 33% terhadap berat badan seseorang, ertinya kemungkinan seseorang untuk kurus atau gemuk dapat ditentukan pula oleh faktor genetik/keturunannya. Jadi, meskipun seseorang itu makan banyak, dia mungkin tidak akan gemuk kerana faktor genetik kurus yang dimilikinya.

2. Terlampau aktif
Walaupun seseorang itu makan banyak tapi tak gemuk-gemuk, mungkin dia banyak melakukan aktiviti dalam kehidupan sehariannya. Jika dia terlampau aktif, maka jumlah nutrisi dan kalori yang dibakar dalam badan adalah lebih banyak. Banyak mana pun dia makan, berat badan akan tetap maintain kerana banyak aktiviti yang dilakukan dalam sehari.

3. Kurang minum air
Mungkin seseorang itu makan banyak tetapi langsung tidak meminum air walaupun segelas, itulah menyebabkannya badannya sentiasa kurus. Fakta ini terbukti kerana aku sendiri banyak makan tapi sangat-sangat kurang minum air!

4. Makanan tidak mempunyai protein 
Protein adalah sumber tumbesaran otot. Tanpa bekalan protein yang mencukupi, otot tidak boleh membesar. Makan makanan yang kurang protein, itulah rahsia mengekalkan berat badan :P

4 faktor ini je lah yang aku dapat tahu kenapa ada manusia yang makan banyak, tetapi badan still kurus tak gemuk-gemuk. Kepada mereka yang makan banyak tetapi gemuk, jangan jealous yaw!
Peace (Y)

p/s: nak pergi 'bersiar-siar' kat dapur jap, tengok apa yang boleh masuk mulut. 

20 comments:

Anonymous said...

Tapi saya makan banyak, minum air lagi banyak .
Tapi tak gemuk2 jugak .
Mungkin saya PELIK =/

PURPLEVIOLET said...

azfa pun dalam kategori tu jugak.tapi azfa nak sangat berat naik walaupun 3 kg !wuhuu...

precious cla said...

hairan..aku x makan pon pandai gemuk...haha^^ suka sgt lemak nak menempel dlm tubuh aku..haiz3

ILA HonEyBuNNy said...

wakkakak...

orang pun makan banyak....nasi semua terkejut sbb banyak..sdgkn kwn2 makan ckit ja..ehhe.tapi air banyak minum..

xtau bila nak temook..eheh

Ayeem Jemain said...

aku gemok sebab genetik lah ni. dah agak dah haha

B0B said...

wah. blog ni pun boleh tahan theme nya.. :) aku tak byk makan pon maintain gemok. acane?

robowtasmara said...

sy ni makan sikit pun gemuk, makan banyak, lagi lah gemuk, haiyaaa =="

Ms. Brighten said...

Metabolism tinggi

N'Craft said...

ayeem post camtu? hohoho. sian dia. nak wat camne kann..

#operasi naikkan berat badan.^0^

Anonymous said...

anis makan banyak3..tp x gemuk2..haish...

Rosalia said...

sy turut sme tak gemok sbb sy aktif :D hahah jgn jeles

cik dot said...

macam kawan cikdot. kecik j. makan banyak da. huhu

Nizam Ijam said...

aku gemuk..kuat makan..haa

M Fizan said...

setuju dengan salah satu komen di atas dari seorang saudari.. kadar metabolisma tinggi.. itu sebab tak gemuk.. mungkin juga faktor genetik dan banyak senaman :)

Mohd Zakwan Zain said...

Yasmin: maybe makan makanan yang tak berprotein.. tula tak gemuk-gemuk..hoho


Azfa: apa kata cuba ni.. lepas makan,straight away tido..haha :D


Leods: mungkin dah keturunan kot..tula gemuk badan..hehe, suke hati aku je cakap orang gemuk :P

Mohd Zakwan Zain said...

Ila: mungkin bukan masa lagi untuk awak gemuk kot XD


Ayeem: keturunan ayeem pun gemuk-gemuk ke? patutla..haha


Bob: thanks bro !tanya pakar2 kesihatan..hoho

Mohd Zakwan Zain said...

robowtasmara: cuba tak payah makan langsung...gerenti kurus punya..hehe


Syairah: ha betul gak tu! lupa nak letak sebagai point dalam entri ini!


Hujan Menjerit: aah, ayeem yang post benda tu. good luck dalam menaikkan berat badan anda! xD

Mohd Zakwan Zain said...

Ctie Anis: sama lah kite !


Rosalia: buat apa nak jeles.. zakwan pun macam tu jugak XD


Cik Dot: kawan Cik Dot pun jenis makan banyak tapi kurus eh? Cik Dot pulak ? hehe

Mohd Zakwan Zain said...

Nizam Ijam: kesian dia....makan banyak tapi gemuk...tengok aku, makan banyak maintain kurus XD


M Fizan: aku terlupa nak masukkan point kadar metabolisma tinggi tu..hoho

Haris Kaito said...

sape2 nk kurus or naik berat badan boleh inbox sy...(iklan jap wan :P)