Pesanan Aku Sempena Menyambut Ketibaan Bulan Ramadhan

Assalamualaikum, salam sejahtera semua :)


Ingat pesanan upin dan ipin tu,hehe

Tengok tak pengumuman puasa di tv tadi?Alhamdulillah,besok akan bermulanya puasa dan waktu puasa pada tahun ini sungguh cantik kerana start puasa hari Isnin(permulaan hari setiap minggu) bertarikh 1 Ogos(permulaan bulan Ogos).
Tarawikh pula akan bermula malam ni,pergi solat ye!Aku update ni pun dekat masjid sambil tunggu solat tarawikh nak start.hehe

Pada bulan puasa ni,banyakkan amalan-amalan mahmudah seperti : berzikir,bersedekah,membaca al-Quran,etc.
Jauhi amalan2 mazmumah:mencuri,mengumpat,melakukan onani,etc.
Bukan bermakna pada bulan ramadhan je kita banyak melakukan ibadah,sepanjang masa juga kita perlu melakukan ibadah!kita tak tahu bila malaikat Izrail akan mencabut nyawa kita,kita tak tahu bila kiamat akan berlaku,jadi sentiasalah bersedia dengan bekalan amalan di dunia untuk dibawa ke akhirat kelak.

Tips di bulan puasa:
1.Kalau haus,banyakkan mandi.
2.Kunci peti ais,takut orang curi2 makan.hahaha
3.Jahit mulut kalau rasa mulut macam nak mengumpat/memfitnah.hihi
4.Jangan terlampau aktif bersukan atau bergerak,takut cepat lapar nanti cepat nak berbuka pulak.hehe

Sekian.Peace(Y)
P/s:Bagi lelaki,puasa biar penuh!tiada alasan kecuali kalau korang uzur/sakit sangat2.Kalau perempuan takpela ,ada 'kes khas' ,hehe.

2 comments:

raje carl said...

selamat berpuasa ! :)

Mohd Zakwan said...

Raje Carl : thanks ye :D