Lagi 1 Jam Gerhana Bulan.Jangan lepaskan peluang!

Assalamualaikum, salam sejahtera :)

Terima kasih kepada Falak Online yang memaklumkan informasi penting ini.
Tahu tak lebih kurang dalam beberapa jam lagi akan berlakunya gerhana bulan?

Ini fakta yang aku dapat dari Falak Online :
"Gerhana ini amat pjg sejak 11 tahun lalu, iaitu 100 minit gelap. Ini disebabkan Bulan berada amat hampir dengan tengah... bayang-bayang bumi. Lebih menarik, sejak 100 tahun, hanya 3 kali sahaja gerhana Bulan yang berlaku lebih lama dari 100min, iaitu 1935 (101 minit), 1982(107 minit) dan 2000(107 minit). Gerhana seterusnya yang akan berlaku lebih panjang dari 100 minit ini ialah pada 27 Julai, 2018 (106 minit)"

Kalau korang terlepas tengok gerhana bulan lagi beberapa jam ni, nampaknya lagi 7 tahun lah kena tunggu ,hehe :D

Gerhana bulan akan berlangsung pada 16 Jun 2011 dari pukul 1.24am hingga 7am dan waktu kemuncak gerhana bulan penuh pada pukul 4.12am.
Jadi jangan lepaskan peluang untuk melihatnya! Jarang-jarang fenomena ini berlaku :)

Sekian ..peace (Y)

P/s : gambar takda pula ,sebab update blog guna Handphone .hehe

4 comments:

May Maisarah said...

Mari kita sama2 tunggu.............. :)

Mohd Zakwan said...

May : kalau duk kat kampung , lagi jelas nampak gerhana .jom tunggu kat sana ,hehe :)

PeRmAtA bIrU said...

tunggu bulan gerhana?

Mohd Zakwan said...

Permata Biru : yeah , tunggu gerhana bulan , hehe :)