Telur Tiruan Buatan China

Assalamualaikum .. Salam sejahtera semua :)

Semua diharap berhati-hati la ketika membeli telur terutamanya buatan China. Sebab telur2 nie dibuat di makmal menggunakan bahan kimia (China semua boleh jadi, dan semua benda boleh tiru)

Bukan tu ja, malahan kat China ni siap ada sekolah lagi untuk mengajar buat benda-benda macam ni. Di katakan kelas untuk membuat telur tiruan mendapat sambutan menggalakkan. Sebab apa popular ? Sekejap lagi aku tunjukkan..



Ni la bhn2 utk membuat telur tiruan seperti kalsium karbonat, gelatin & bhn2 kimia lain













Boleh korang bezakan yang mana asli dan palsu ?


Telur palsu dikatakan mudah pecah, tapi siapa nk peduli kan, nampak macam asli je aku tengok. Walupon dikata lebih sedap berbanding telur ayam asli, tetapi penghasilan telur2 ini menyebab ramai orang mengalami keracunan makanan di negara China.

Ok, tadi aku ada tanya kan sebab apa penghasilan telur-telur nie popular kat sana??? Sebabnya kos untuk menghasilkan telur2 tiruan ni hanyalah 0.55 Yuan / kg berbanding harga pasaran telur sebenar iaitu 5.6 Yuan /kg. Waaahhhh, kaya2...

Fakta: Pada tahun 2001 sebanyak 185 kes keracunan makan di China yg melibatkan 15715 mangsa dan 146 kematian. Dari tahun ke tahun jumlah ini meningkat. Ini tak termasuk lagi kes-kes keracunan susu yang kita tengok kat berita tu..

Sebab duit, ramai yang merana . Dunia2...

Sumber Daripada Budak Botak . Thanks Budak Botak !! :D

2 comments:

misscha said...

cina seka buat barang tiruan, tp x beragak agak...makanan pon nak ada yg tiruan.....terlebey pandai....

...tq follow miss cha...

Mohd Zakwan said...

Misscha , tula pasal , asal boleh semua benda nak ditiru oleh China, selamat orang tak ditiru lagi (KLON) .hehe
Sama-sama :)